גאון ברדיו 01/02/2019

גאון ברדיו - גלי צה"ל
המעצמה השביעית סירטונים טרגדיה באתיופיה בית הכנסת יצחק שלו אס או אס לילדים חולים גטו לובלין

שתף

שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email

המעצמה  השביעית

אומרים  שאין כזה דבר : תקשורת, תקשורת שהיא  כאילו בעד, תקשורת שהיא כאילו נגד…  אומרים שזו אמירה של סתם , כי התקשורת איננה איש אחד או  קבוצת אנשים בעלי אותה דעה, אפילו לא גוף אחד שחושב ומחליט  החלטות,,,

תקשורת  זה הרבה אנשים עם המון  דעות,: עיתונאים , עורכים  פרשנים, מפיקים, במאים, זה המון אנשים  עם מחשבות אפילו מנוגדות זו מזו, לכן אין בשום אופן  ארגון כזה שנקרא תקשורת, שאנשיו חושבים אותה דעה, ומתנהלים  באותה דרך, 

לומר  שהתקשורת ככלל,,, היא נגד או  בעד מישהו או משהו, זו סתם אמירה שאין בה ממש, (כך אומרים)

מה כן יש? 

אבל,,,  יש,,, ולעיתים,,,  אחת לכמה זמן,,, הרבים מתארגנים לאחד, ,ומתיישרים כמו לפי צו, בקו אחד, וכולם כל  אנשי המדיה, באחת הופכים , מיחידים בודדים ,למעצמה

מעצמה  חזקה מאוד, עם סדר  יום ברור. 

וקוראים  להם אז לכולם ביחד "הממלכה השביעית", מושג ידוע הבא לתאר את המדיה שנקראת תקשורת (עיתונות, טלוויזיה, עיתון וכדומה). כמו היו רוצים כך לתאר את כוחה הרב של התקשורת עד כדי לקרוא לה  "מעצמה" או "ממלכה". 

אז  קודם  כל מקור  השם הוא   "המעמד הרביעי", לא "הממלכה השביעית", והמדובר  עוד בפרלמנט הבריטי, של שנת אלף שמונה מאות עשרים  ושמונה, שהיו בו ארבע מעמדות: הלורדים של הכנסייה, הלורדים החילוניים, הנבחרים מפשוטי העם והמעמד הרביעי (והחזק ביותר, לדברי  מי שהגה את רעיון המעצמה ), המעמד הרביעי שהוא החזק מבין שלוש המעמדות, המעמד הרביעי שהוא העיתונות..

משם  בא לה לתקשורת  השם , הממלכה הרביעית.

לרוב  משמשת התקשורת (וביודעין) כלי  משחק שימושי ושנון , דרכו מעבירה  הרשות לציבור , מסרים לרצונה, 

לעיתים , הופכת התקשורת מעיתונות מְתוֶוכֶת  בין המציאות לַקורא, הופכת באחת, למעצמה והיא חדלה להיות  כלי משחק אלא הופכת למשחק עצמו, עד כדי להעביר בעצמה ובלי מתווכים  את המסר שלרצונה. 

בימים רגילים ,קשה לזהות  את עוצמתה של התקשורת ,ואת  אחידות בטויה בכתוב ובמצולם , כי  לרוב היא לא אחידה בדעותיה, וכל עיתונאי  ופרשן אומרים את דעותיהם בקשת רחבה מן הימין ועד לשמאל, 

אבל יש רגעים מכוננים  יחידים בסוגם, שהם מן מומנטום  תקשורתי, ובלי הוראה מגבוה,(בלי הוראה בכלל)  כאילו מעצמו קורה משהו לכל הממלכה הרביעית ,על  כל דָבַּרֶיה, שהיא כאילו אצה להתייצב, בראש חיל  חלוץ, בקול אחד, בדעה אחת, באמירה אחת, כאילו חשה שזה  רגע גורלי המחייב את איגום הכוחות ,למלחֶמת הבְעד , שהיא כל כולה  נגד!!!

וזה ישיר וגלוי ובוטה בלי פשרות  עד לניצחון המוחץ.

וזה משהו  שמזכיר מאוד את  הציבור בארץ, המחולק  והמפולג , בכל ימות השנה וראה זה פלא  בעת מצוקה , כשהעם הזה מזהה סכנה לקיומו, הוא  הופך מעם חצוי וסדוק, לאומה מאוחדת ההופכת בצוק  העת, אגרוף ברזל, 

ככה ממש (ולהבדיל) התקשורת ברגעיה  המאוחדים, בהם כאילו היא חשה שזה זמן  גורלי להחלץ יחדיו עם כל הכוחות, למערכה גורלית ומשמעותית , כדי  לעזור לעם היושב בציון, המגשש באפילה , להחליט החלטה נכונה, בבואו  לבחור לו את מנהיגיו, לעזור לו לעם, לא במסתרים לא ברמזים, אלא בגלוי  ובפרהסיה מוחצת,

כל זאת אפשר  היה לראות, ובזאת  אפשר היה לחוש, , סביב  הנאום של גנץ,  

גילוי  נאות אני אוהב אותו את בני גנץ, אפילו  מעריץ, אבל אני חושב שאפילו הוא לא הבין  על איזה גלי אנטי , הוא דאה השבוע ,ברוח הגבית  שקיבל מן המעצמה השביעית שהרחיפה אותו בלי כברת  דרך מקדימה, למרומי הפוליטיקה שלנו,

וזאת כשניתנו לו  לאורך חודש שלם וברוחב לב, סיקורים ופרשנויות, בדבר שתיקתו, וביום  בו שבר שתיקה , שברה גם התקשורת את מיגבלותיה האתיים , ונתנה לו עשרים  דקות של זמן אוויר שפתחו את החדשות עם נאומו, 

כך  נוכחנו  בשבועות האחרונים , איך  ממלכה רביעית שלמה, על כל  גיסותיה, כאילו מקבלת צו שמונה, וגיוס  מילואים, כדי להכשיר מטוס חדש להמראה אל  עֶבר הימים האחרים…

צבא ערוך ומוכן לדָבר  טובות, על שתיקה, ואחר  כך משנשברה השתיקה, ריתקה הממלכה  את הארץ כולה בפתח חדשות הערב, כאילו  נפל דבר בארץ היהודים, כאילו בא נבחר ציבור חדש  מן החלל החיצון, משוח בשמן ,והארץ הולכת בזכותו, לשקוט  ארבעים שנה,

 והממלכה  הרביעית, עשתה הכול , בכוח  אדיר ובעוצמות לא רגילות כדי  לעזור לדבר שיקרה, עד כדי לוותר אפילו על  התחרות שבין הערוצים , כדי לבטא בכך איזה יחד  בו זמני.

ואולי  נפל דבר ,ואולי  המטוס אכן יצא לדרכו, אל עבר  הימים האחרים, 

אבל  אין אנו  יודעים, עדיין מאומה,  בעוד הממלכה כבר החליטה  והמליכה, והיא רצה קדימה, ומרעיפה שלא  כדרכה אך טוב.

החלצות  כזאת ,של  שעת רצון גורלית, מטעם  הממלכה הרביעית, אני זוכר, רק בימי ההתנתקות, גם אז  הייתה אחידות דעים בממלכת התקשורת, להחיש את המהלך  ולא לתת לו להסס…או לחזור בו חלילה,,, לנוכח בכיים וזעקתם, של  המגורשים.

 וכשזה קורה  כמו שזה קרה ,בקבלת  הפנים הממלכתית , בלי  מעצורים ומגבלות, ועל כל  הקופה התקשורתית,, רק אז אתה  מבין למה קוראים לתקשורת מעצמה. ולמה היא  חזקה אפילו,,, משלוש הרשויות האחרות .

סירטונים

לא  פעם קורה לי  לראות תכנית ראיונות  אחת מיני רבות , שבה מתווכחים ,וצועקים  ומתדיינים, בקולי קולות ,ואתה לא שומע כלום ולא  מבין כלום , כי כולם צועקים ביחד, והדיון אמור היה לעסוק, בבעיות העומדות  ברומה של ארץ, וסביב השולחן מִגְווָן מקצועות, יושבים מדינאָי, רופא, ספורטָאי  שחקן ,ועוד ילדה צעירה ביניהם, המוצגת כאחת,,, שיש לה מליון עוקבים,,,

כן  אני יודע  שאני מדור אחר,   לכן אני ממתין שמישהו ישאל  אותה , למה בעצם עוקבים אחריה  מיליון איש, בעיקר בני נוער? 

ואין על פי רוב  מי שמעז לשאול את  השאלה , כי היא אולי  פוגעת , כי היא מעידה על  חוסר ידע והבנה בָמדיה העכשווית, 

אז  יש לגברת  מליון עוקבים, כי  ככה,,, 

וזו  סיבה מספקת לכך, שהיא  מוזמנת לדיון,

מליון  עוקבים זה לא דבר  שהולך ברגל, זה טס…

דמותה  היא ויראלית  יגידו לך, וכל צילום שלה  באינסטגראם יש לו משמעות ועוקבים, אז  זהו העולם החדש, והלא מוכר לותיקים שביננו, כולל אותי,

אני ושכמותי, עוד זוכרים  סרטי תדמית של פוליטיקאים,  עם אידיאולגיה ומצע, וניסיון  כן , להוכיח בסרטון, שהאיש ראוי . וצוות שלם של יועצים, היה מנסה אז בכל  דרך לשכנע אותך בסירטון , שהאיש מתאים להיות נבחר, 

היום  אם יש לפוליטיקאי  צוות של יועצים , הוא  יציע לפוליטיקאי (קרוב לוודאי), את  ההיפך מסרטון עם דברי חכמה, למה ?  

כדי  שהוא יהיה ויראלי,  וֵוִיראלי לא סובל הגיון, ויראלי  חייב להיות מטופש, ויראלי לא סובל כלב  שנשך אדם , בויראלי עובד רק אדם שנושך כלב,  

לכן  כל הסרטונים  החדשים , של הנבחרים שלנו  המשתוקקים להיבחר בִמקומות טובים  בפריימריס,

חייבים להיות  קודם כל, ולפני  דברי החכמה , חייבים להיות, ויראלים  כמו הגברת הצעירה עם מליון העוקבים, 

כדי שיראו אותם וישמעו אותם  מה שיותר אנשים ,זה שם המשחק היום וחזות  הכל, לשאוף להיות ויראלי,  

אתה שר שיר היום ,  אל תתאמץ בשבילו עם  מנגינה נאותה , או חס ושלום מילים  בעברית רהוטה, קח תופים תן בראש של הקצב , קח מילה אחת ,כמו "ממי"  או "בבי" "במבי", שתחזור על עצמה אלף פעם , העלה ליוטיוב וְצָפֶּה בסבלנות, ובשקיקה להיות  וירוס , משמע ויראלי, 

אין  היום לכל מי שיש  לו מגע עם קהל, אין אחד,,,  שלא מייחל לעצמו להיות ויראלי ,  גם העיתונאי שרוצה שדבריו יהפכו וירוסים, יכתוב  פרובוקציה , כדי לעודד תשובות נגדו ובעדו , רק כך יהפוך לויראלי.

באינסטגראם  מלכה עד לא מזמן אחת  בשם קיילי ג'נר לבית קרדישאן ,בזכות  הניתוחים שחשפה ברשת בכל מיני איברים שבפניה , והיו לה ולדמותה ברשת, בלי  שהיא תעשה מאומה, (רק ניתוחים) ,,, היו לה שמונֶה עשרה מליון צְפִיות, והיא הייתה  מלכת האינסגראם, 

ומישהו נכנס  לאמביציה וביקש  באינסטגראם , לאתגר ולהביס את  המלכה והוא ביקש לייקים(מה שיותר) לָתמונה שהוא שם  באינסטגראם, 

תמונה של  ביצה ,(בחיי, אני נשבע~!) כן  ביצה פשוטה מן הלול, במו עיני ראיתי,  ביצה!!! ולתמונה נלוותה הפניה , בואו ונביס את קיילי ג'נר קרדישיאן,,  בלייקים.

והביצה,,, לא תאמינו, קיבלה חמישים  ואחת שש מאות שמונים ושתיים מליון צפיות  , ביצה הביסה את הקרדשיאן מי היה מאמין, 

עוילם גוילם  היו אומרים פעם  על תופעות כאלה , היום קוראים לזה ויראלי. 

 אל  תראו  את הסרטונים של  הרצים לכנסת, הם  רוצים להיות ויראלים  וככה הם נראים וירוסים,  אז אל תסתכלו שלא תידבקו.

טרגדיה אתיופית

צעיר בן עשרים וארבע, נורה למוות על ידי שוטר בבת ים, לאחר שלטענת המשטרה  הוא איים בסכין שלופה על שוטרים שהגיעו למקום. 

השוטר טוען ,שחש בסכנה לחייו , משפחתו של ההרוג והשכנים טוענים שהאצבע של השוטר הייתה קלה על ההדק..

 מטעם המשטרה נמסר כי בדיקה ראשונית העלתה שהצעיר התפרע בבניין מגוריו, בעודו אוחז סכין מטבח גדולה, וסיכן את העוברים והשבים. 

המשטרה הגיעה לזירה, שם קיבלו השוטרים דיווח כי החשוד נמלט רגלית לִרחוב סמוך. השוטרים החלו בסריקות באזור, וזמן קצר לאחר מכן אותר הצעיר בקרבת מקום, כשהוא עדיין אוחז בסכין, וסירב להיענות להוראות השוטר. השוטר, שחש סכנה לחייו, ביצע כאמור ירי לעבר החשוד.

ועוד  לא אמרתי אף  מילה על כך שההרוג  הוא אתיופי , שאז זה לוקח  את הטראגדיה למקומות אפלים  יותר,

אז גם בלי מוצאו של  ההרוג זה טראגי דיו,,,

ההרוג שוחרר מהצבא בשל סעיף נפשי, ובמשפחה טוענים שלא קיבל סיוע פסיכולוגי למרות שביקש אותו,

הוא יצא מהבית עם סכין. ומישהו  מבני המשפחה עשה את המוטל עליו והנכון והאזרחי, והממושמע, וקרא  למשטרה כדי שלא יֵרָצְחו על ידו , אנשים שברחוב,

חמישים ואחת דקות הוא  הסתובב חופשי עם סכין. ואז  לקריאת המשפחה המיוסרת והחוששת, הגיע שוטר  עם האופנוע, שפחד ממנו, וירה בו שני כדורים,

ואומרת  אימו של יהודה   חשבתי שהמשטרה היא זו שתציל אותו. מעצמו  ומן הסובב שהפך בגללו לסכנה,,, 

הבן שלי לא יצא כדי לרצוח בן אדם, אני לא יודעת למה הוא יצא, אני ביקשתי שיצילו אותו, למה הם עשו את זה? הם ראו שהוא לא אויב, סוף ציטוט.

אני לא  בא לברר מה הסיבה  שידו של השוטר הייתה קלה על  ההדק , כי גם בלי שמוזכרת המילה אתיופי  זה נורא מאוד וטראגי גם ככה.

כי משפחה  שרואה במשטרה  כוח עזר פונָה אליה בָצר  לה , לסייע לה עם בן פְגוע נפש,  משפחה קוראת למשטרה לבוא ולעזור, ומה שיוצא  מזה זה תוצאה טראגית.,

יכול  להיות שבמקרה אחר , דומה  יחשבו אנשים פעמיים , אם לקרוא למשטרה לעזרה,  כי יפחדו שבבוא הניידת לעזור,,, מישהו ייהרג בשל יד  קלה על הדק?

בית  הכנסת

חקירת הפריצה והשחתת בית הכנסת "שיח ישראל" בשכונת קריית היובל בירושלים נמשכת, ובשלב זה מסתמן כי הרקע הוא פלילי. בין היתר נבדק אם מדובר בניסיון שוד שהפך למעשה ונדליזם, וזאת בגלל שהכספת נפרצה.

 כוחות משטרה שהגיעו למקום מצאו כי ארון הקודש נחתך, ספרי תורה הושחתו וחפצים רבים נעקרו ממקומם. 

כמו כן, על רצפת בית הכנסת נשפך חומר ניקוי. הפורצים זרעו הרס בבית הכנסת, וככל הנראה לא נגנב דבר. 

בכותרת  נאמר שהשחתת בית הכנסת: מסתמנת על רקע פלילי; וכנראה שזו – פריצה שהסתבכה, 

המקרה  הוא נורא לכשעצמו, ספרי  תורה קרועים , לוקחים אותנו  למקומות שהיינו רוצים לשכוח,,,

אבל  אני מודה שהייתה בי  רגיעת מה בנפש, כששמעתי, שסביר לחשוב  שהפשע, לא לאומני, או אנטישמי ,

אחרת  איזה פנים  היו לנו בעיני עצמנו, ובאירופה  ממנה באו העולים הצרפתים, האלה אנשי  בית הכנסת,, 

באו או שמא ברחו  מאימי האנטישמיות שבצָרפת, והגיעו  לקריית היובל אשר בארץ היהודים, בה ראו מקום  בטוח.

ובה הקימו את  בית הכנסת הזה שחולל,,,

ושנקרא על שמו של יונתן סנדלר הי״ד, שנרצח עם שני ילדיו בטבח הלאומני המזעזע בטולוז שבצרפת.

אני חוזר  לרישא של דברי,  הלוואי שזה רק נסיון  של שוד,,, 

יצחק שלו

ליצחק שלו, זכרונו לברכה, מורי  ורבי , ימלאו השבוע מאה, 

היו לי לאורך  השנים, בבתי הספר בהם למדתי,  הרבה מורים, אבל מורה אחד ,בשם  יצחק שלו, מִתמר לָגובה מעל כולם, 

ועשרות  שנים, יותר מיובל  , אני נושא ונוצר, בליבי את  דמותו של מורי היקר, כמו לפיד של אור גדול, 

שלו  היה מחנך , בכל  רמ'ח איבריו ואת  אהבתו היוקדת לעיר ירושלים, החדיר  בנו התלמידים , עד שהפכנו כולנו בזכותו לשפוטיה ומאהביה של העיר,

אני זוכר  שיעור בו למדנו  באגף נפרד של בית הספר בית הכרם, כי  היינו מה שנקרא אז (מגמה הומנית ) וזה היה באזור  עומריה, איפה שהיום גן הפעמון, ויצחק שלו , דיבר על  בריכת השילוח, ותלמידה שאלה היכן זה, ושלו הלך אל החלון, פתח  אותו לרווחה ואמר: תלמידי ירושלים לא צריכים תמונות בספרי ההיסטוריה שלהם , די  שיפתחו חלון ויראו הכל, 

בינות למפלסי האדמה, נושמים תקופות, חשים  דורות , רואים שרידי חומות מימי בית ראשון ושני, ומבצרים  מתקופות חשמונאי, ושרידי בניניו של הורדוס, ושרידי רומא וביזנס  ובית אומיה , הכל לפניך , הכל גלוי , הושט ידיך וגע, פתח עיניך וראה את  קורותיה של עירך הניצחית, למולך.

והנה בריכת  השילוח אמר לָתלמידה השואלת,  והצביע על הבריכה שבמורד ההר, בסמוך לאפיק נחל קדרון הפוגש  במהלכו, את גיא בן הנום, 

במים אלה טבלו עולי הרגל וטיהרו עצמם טרם שעלו לבית המקדש בִּשְלוֹש הרְגלים, והיא  רק שאלה (התלמידה) איפה בריכת השילוח… 

כך  סיפר  יצחק שלו, ואנו  מוקסמים מדבריו שלא לומר  משולהבים.

 כל  כך הייתי  מושפע ממנו ויודע את  צפונות ליבו, בעניין ירושלים, עד שכשאחרתי  פעם לשיעור , נכנסתי לכיתה ואמרתי שבדרכי לבית הספר רותקתי  ליופיה של החומה המקיפה את העיר, כל כך נסער הייתי עד ששכחתי, שאני בדרכי לבית הספר,  

גם  שלו וגם אני ידענו , שאני משקר,  כי המרחק מבית הכרם בה גרתי לחומת העיר  העתיקה הוא עצום , והחומה בלתי נראית מן המרחק  הזה, אבל הוא ויתר לי ואמר "סיבה מספקת וראויה" שב.

כשהיה מגיע עם מעטפה ובה סוכריות ,ידענו  שיצא ספר שירים חדש שלו, והוא היה מעביר  את הספר מאחד לאחד , והיינו קוראים בשיריו  ואוהבים בזכותו, את המילה הכתובה האפופה בכישרון , ואת המשורר  המחנך , שזכינו להיות תלמידיו, 

אחד מן השירים שקראנו היה בעקבות חולה   מבית החולים לחולי נפש בגבעת שאול שרץ באמוק לכוון, העיר העתיקה. 

חולה הנפש נורה למוות על ידי הלגיונרים הירדנים שישבו על החומה, ושלו הקדיש לו שיר: וקרא לו "למשוגע שנפל לרגלי החומה". 

ברחת, אחי, מיגונך בחצר החולים,

מסדרי זריקות מרדימות וסדרי מנעולים,

לנסות תרופה שרופא לא ההין עוד לכתוב.

לעלות בחומה ובהר אלהיך הטוב…

וכטוב לך מאד שם למעלה, – נורית עפר.

כדת החולם שנדד אל מעבר לספר.

ואמרו כל אחיך: אויל הוא האיש, משוגע,

ועלה במשעול האסור אל העיר הנוגה…

ולא כן הדבר, הרוגי מחצר הטרופים,

כי ערגת במרי חליך לנופים הרופאים

ורק זאת, קטופי התמים, לא השכלת עשות:

להוליך אחריך עוד אלף חולי נפשות!…

אם ככה עשית, אחי, ורפא לך רפוא

לך ולעם החולה בצהבת חופו,

ולא איש אז הניד בראשו וקרא משוגע

להוזה שהוליך את צבאו אל העיר הנוגה…

השיר הפך את "המשוגע" לשפוי, ואת הציבור שלא נהג כמותו ורץ לחומה  לגרף משם כדברי שלו "את הליגיונרים על מלא אזנם",,,ללוקים בנפשם.

כזה היה המשורר יצחק שלו, זכרונו לברכה, המורה הבלתי נשכח שלי , שהיום  מולאים לו מאה.

אס או אס לילדים חולים

בשיחה עם ידיד  טוב שלי, אב לשלושה  קטינים , וקטינים מאוד, הוא  העלה רעיון שאני חייב להביא אותו  בפניכם כשרות לציבור ,אולי יקרה משהו , והרעיון  יהפוך מעשה, 

הוא סיפר לי שלא פעם  קרה לו שבוקר מַגיע, ומתחילים לארגן את הילדים לבית הספר, ומהר מהר מתכוננים לצאת לעבודה. ופתאום הילד זועק שהוא לא מרגיש טוב. החום מצביע על שלושים  ותשע מעלות, ומאחר ומדובר בילד קטן שלא יכול להישאר לבד, נשאלת השאלה מי יישאר איתו בבית? הוא לא יכול כי במשרד מחכֶה לו כל הצוות, היא לא יכולה  כי היא עורכת דין , והשופט בַדיון של הבקר לא יאהב שהיא לא היגיעה,

אז מיד מתחילים הטלפונים. סבא שעוד לא יצא לפנסיה עובד, ואילו סבתא נמצאת היום בלימודים (היא עושה עוד תואר). מהצד השני ההורים בכלל גרים רחוק בצפון ואין להם אוטו. 

אז  מהכוון של  סבא וסבתא אין ישועה, זה לא יעבוד הפעם, 

הבייבי סיטר שמגיעה בדרך  כלל בערבים, לא יכולה ביום, כי היא סטודנטית שלומדת, כך גם הבייבי סיטר השנייה. זאת  שלומדת בבית הספר הייתה מוכנה לוותר על בית הספר אבל ההורים שלה לא מסכימים, אז מה עושים? 

אז "אתה תישאר", אומרת האמא לְאבא, כי "יש לי בית  משפט, 

"מה פתאום", אומר האבא, "אני נשארתי בּפָּעם הקודמת, וחוץ מזה שיש לי תכנית עבודה, להגיש. הבוס שלי יפטר אותי אם לא אגיע היום". 

וכאן מתחיל ויכוח וריב, עד השמיים שבו כל צד מסביר למה אסור שהוא יישאר ומדוע על הצד השני לוותר. 

והילד החולה?,,, הוא נשאר בצד, בלהט הריב  שבין אבא ואמא שבכלל שכחו אותו, 

בסוף מישהו מהם כנראה ייכנע ויישָאֵר כי אין בררה. אבל עד שזה יקרה, יעופו ניצוצות בין אבא ואמא. 

ועכשיו הרעיון : שירות של סָבִּים וסבתות מקצועיים, 

סבא  למשל שעד  אמש היה מנהל  מפעל, סבתא שהייתה  מורה ונאלצה לעזוב, והם מזמן  לא עשו בייבי סיטר כי הבן כבר  טייס , וכי הבת פסיכיאטרית והם ,

במלוא כוחם,,,לוּ  רק נתנו להם להמשיך  לעבוד היו עושים זאת בשמחה, אבל  לא נתנו , אז הם בבית קוראים עיתונים, ומגדלים פרחים בעציצים, 

אז  הנה רעיון  ה-אס או אס, לסבא וסבתא  פנויים במקרה וילד חולה , הם ממש מַצילים  אותו , ובעיקר את הוריו שרבים מי ישאר איתו,

סבא או סבתא  שהיו מוזעקים בשעת חירום ונשארים עם הילד לכמה שעות בבקר. כמו בייבי סיטר, רק עם ילדים חולים.  זה הרעיון!!!

אם היה אירגון  כזה אליו היו נרשמים  גמלאים , רק כעזרה ראשונה  בשעות הבקר, 

עזרה ראשונה, להורים  שנתקעו בלי הודעה מוקדמת , "כמה  זה היה עוזר ,לו רק היה כזה אירגון", הרהר  בקול ידידי, לאחר הריב האחרון עם אישתו ,הריב שאילץ  אותו להישאר בבית , עם הילד המצונן , כשבעבודה חיכו לו  והוא לא בא. תחשבו על זה .

גטו לובלין

בשנת אלפיים  וחמש קבעה עצרת האו"ם את ה-עשרים ושבעה  בינואר כתאריך זיכרון בין לאומי להנצחת קורבנות השואה. תאריך זה נבחר משום שזהו יום כניסת הצבא האדום אל אושוויץ, המחנה המסמל יותר מכל את הניסיון להשמדה טוטאלית של העם היהודי.

במרץ אלף  תשע מאות ארבעים ושתיים הועברו יהודי גטו לובלין למחנות ההשמדה, מסמך נדיר שאותר בארכיון של המרכז הבינלאומי "שם עולם" ונשלח באוקטובר אלף תשע מאות ארבעים  ואחת, (שנה לפני שנכחדו), מכתב שנשלח על ידי המועצה היהודית בגטו, המפרט את תוכנית הלימודים שביקשו להעביר לילדי הגטו. 

וזאת כי, על פי הנחיית היודנראט, כל פעילות שביקשו היהודים לבצע בגטו, בין אם תרבותית או יהודית – נדרשה לאישור של השלטונות הגרמנים. 

בפירוט התכנים שהוגשו לאישור, ניתן לראות נושאים רבים הקשורים לְארץ ישראל וביניהם עלייה, הכרת הארץ, השפה העברית ועוד. 

עד היום לא ידוע האם התוכנית אושרה על ידי הגרמנים, והאם זכו ילדי הגטו, ללמוד על ארץ ישראל, 

אך מסמך זה משקף באופן ייחודי את הרצון של היהודים בָשואה, לדבּוק לא רק בערכי היהדות והמסורת – אלא גם להעביר לדורות הבאים את הזיקה והחיבור להיסטוריה ולמורשת של ארץ ישראל, כולל ערכים הקשורים לט"ו בשבט. 

במסגרת המכתב מפורטת תוכנית הלימודים, שכללה את ההיסטוריה של היהודים ולימודי ארץ ישראל, כולל ההתיישבות בארץ ישראל לפני שנת אלף שמונה מאות ושבעים, עוד כוללת התוכנית גם פירוט על קורות היהודים בזמן מלחמת העולם הראשונה. 

לגבי ישראל, כוללת התוכנית את נושא העלייה, ערי המדינה שבדרך, החלוצים ואוצרות הטבע כולל הגידולים החקלאיים. 

חשוב לציין  ולשים לכך לב שבעוד "רוב הסיפורים שעולים מתקופת השואה עוסקים במסירות הנפש של היהודים להמשיך ולקיים את דתם ולשמור על יהדותם (גם במציאות בלתי אפשרית), הנה  במסמך זה אנחנו רואים באופן נדיר גם את הרצון העז להעביר לדור הבא, את הזיקה והכמיהה לארץ ישראל, לנופיה ולשפה העברית.

כותרים נוספים

יהורם גאון - 1996
יהורם גאון, 1996

אהבת חיי

מילים: יעקב רוטבליט
לחן: ירוסלב יעקובוביץ'
ביצוע: יהורם גאון

יהורם גאון

האתר הרשמי