יהורם גאון

משה דוד גאון

משה דוד גאון
אבא 1889-1958

שתף

משה דוד גאון נולד לרבקה ולדוד גאון, נצר למשפחה ששורשיה ממגורשי ספרד, בבוסניה י' באלול תרמ"ט, 6.9.1889. היה היסטוריון, חוקר יהדות המזרח, ביבליוגרף, איש חינוך, עיתונאי ומשורר ישראלי, מחלוצי חוקרי תרבות הלאדינו בישראל.

סמוך למלחמה העולם הראשונה עלה גאון לארץ, ישראל ולמד בבית המדרש למורים של חברת "עזרה". גאון נודע בשערי ירושלים בתור תלמיד חכם רב אנפין ורב אשכולות, סופר, חוקר, משורר ומחזאי, חושף מכמנים ומפיץ אור על אישים – תלמידי חכמים, מנהיגים ופרנסים.

גאון שחיבתו לכתיבה הייתה ידוע שימש במשך מספר שנים, ככתב של מספר עיתונים ספרדים ברחבי העולם, בהם "איל אב'יניר" ו"לה איפוקה" בסלוניקי שביוון, "השופר" בפלובדיב שבבולגריה ו"איל ז'ודיו" בקושטא שבטורקיה.

בשנת 1928, מונה משה דוד לכהן כמזכיר כללי לעדת הספרדים בירושלים, תפקיד אשר מילא עד יומו האחרון. גאון היה המורה הראשון של ילדי מוצא.

גאון או בשם עתו (מד"ן), פרסם מחקרים ומאמרים בתחומים רבים ומגוונים. בין ספריו שני הכרכים של "יהודי המזרח בארץ ישראל"; הכרך השני הוא אנציקלופדיה רבת חשיבות לתולדות אישים וגדולי תורה שהאירו את שמי המזרח במשך דורות רבים. ספרו "העיתונות בלאדינו" הוא תיאור מקיף של 296 כתבי-עת שנכתבו בלאדינו בשנים תר"ב-תשי"ט (1959-1842).

נמנה עם פעילי הסתדרות "חלוצי המזרח", ולאחר מכן ב"התאחדות העולמית של היהודים הספרדים", ושימש בזו האחרונה כחבר ההנהלה. סייע לכל מפעל חברתי שמטרתו טובת העם הארץ.
גאון נישא לשרה בת בנימין חכים להם נולדו ארבע ילדים: כלילה, יגאל, איש העסקית בני גאון והזמר, שחקן יהורם גאון.

משה דוד גאון, הלך לעולמו ב-8.10.1958 בעירו ירושלים. כיום ישנו רחוב על שמו בשכונת מקור ברוך שבצפון מערב ירושלים. ביוזמת ועד העדה הספרדית בירושלים פורסם, לאחר מותו, ספרו "חכמי ירושלים" – מבחר מאמרים ומחקרים שפרסם באכסניות שונות. בשנת 2004, בנו בני גאון ייסד על שמו את "מרכז משה דוד גאון לתרבות הלאדינו" באוניברסיטת בן-גוריון שבנגב. מטרת המרכז הינה, לקדם, לטפח ולפרסם את תרבותם של היהודים יוצאי ספרד. בשנת 1989, הספר "בשמים מספרד", שנמצא בכתובים של מ.ד. גאון לאחר מותו, נערך והובא לדפוס בידי בנו יהורם גאון.

משה דוד יגאון יחשב לעד כחוקר יהדות המזרח הגדול בהיסטוריה, אשר דאג לשמר את שפת אבותיו וההיסטוריה שלהם בספריו ובעתיו.

https://in.bgu.ac.il/humsos/gaon/Pages/default.aspx– קישור לאתר 'מרכז משה דוד גאון, לחקר ושימור תרבות הלאדינו.'

כותרים נוספים

משולחנו של גאון

3 15יהורם גאון – Yehoram Gaonפורסם על ידי ‏‎Yehoram Gaon‎‏  · 25 במרץ ב-12:51  · מודה שבתור אחד ,שמעולם לא שמר את דעותיו לעצמו, כולל דעותיו הפוליטיות, אני מתחיל

משולחנו של גאון

 1-חשבון נפש  בשלושה פרקים

בתחילה חשבתי  להביא רק  קטעי ספרות  יפים,  לכבוד  יום  הכיפורים  הקרב ובא, דברים  שעניינם חשבון נפש, היָאִים  לעשרת ימי התשובה בהם אנו שרויים עכשיו,וכששמעתי את 

יהורם גאון

האתר הרשמי

Other languages