יהורם גאון

פרס ישראל

יהורם גאון בפרס ישראל

שתף

ועדת השופטים החליטה להעניק את פרס ישראל לשנת תשס"ד למר יהורם גאון על תרומתו ועל הישגיו המשמעותיים בתחום הזמר העברי.

יהורם גאון, איש ירושלים, בן זקונים לרבי משה דוד גאון ולשרה גאון, החל את דרכו האמנותית בשנת 1957 בלהקת הנח"ל, וכבר אז דרך כוכבו כזמר וכשחקן מחונן וייחודי. הוא חונן בקול נוגע ללב שהמשיך להרטיט לבבות ב"להקת התרנגולים" בביומה של נעמי פולני, ולאחר מכן באחד ההרכבים הקוליים המצליחים ביותר בישראל: "שלישית גשר הירקון".

בשנת 1966, במהלך לימודים של בימוי טלוויזיה ומשחק בארה"ב, נקרא לשוב לישראל ולגלם את תפקיד קזבלן במחזמר "קזבלן" בתיאטרון גיורא גודיק. תפקידו הבלתי נשכח במחזמר זה מיקם את יהורם גאון בצמרת השורה הראשונה של אמני הבמה, הקולנוע, הרדיו והטלוויזיה בישראל, ושם הוא ניצב בגאון עד עצם היום הזה.

במשך ארבעים ושבע שנים הקליט יהורם גאון שישים ושניים אלבומים, ובהם מאות שירים של מיטב המשוררים והמלחינים הישראלים, שהפכו לנכסי צאן ברזל והמושרים בפי כול – בגני הילדים, בתנועות הנוער, בצה"ל ובמפגשים חברתיים הן במדינת ישראל והן בתפוצות ישראל בנכר. יהורם גאון מקפיד לכלול בין שיריו הרבים שירים המביעים אהבה וכיסופים לציון וקנה לעצמו מעמד של "זמר לאומי". לא בכדי בחר בו ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל לשיר בטקס שבו הוענק לו פרס נובל לשלום באוסלו.

חובה לאזכר, ולו בשורה אחת, את תרומתו הקדושה של יהורם גאון להחייאת הפיוטים הספרדיים בנוסחים שונים, ובצדם הרומנסות בלאדינו שהפכו לחלק בלתי נפרד מהרפרטואר העשיר שלו. ביצועיו השופעים רגש זקפו את קומתם של בני עדות המזרח בישראל בשמעם את הניגונים מבית אבא וסבא ואת שירי הערש מימי ינקותם בעיבודים תזמורתיים עשירים שכתב שמעון כהן. מעבר לאמנות הייתה כאן אמירה חברתית חשובה.

ראויה לציון אף העובדה שיהורם גאון מזמר אל כל העם על פלגיו השונים. הוא אהוב ומקובל בכל העדות והמגזרים. קולו הנדיר באיכויותיו, חִנו, קסמו ואישיותו קורנים אל כל סוגי הקהל, מרגשים אותו, מצחיקים אותו ואף מדמיעים אותו. נועם הליכותיו, פשטות הופעתו העממית וכישרונו האדיר חיבבו אותו על אזרחי המדינה מדן ועד אילת, מאנשים פשוטים וקשי יום, דרך חיילי צה"ל הלוחמים והעומדים על משמרתם ועד לשועי הארץ ומנהיגיה.

יהורם גאון גילם תפקידים ראשיים רבים בתיאטרון, בטלוויזיה ובקולנוע הישראליים, וערך והגיש אינספור תכניות רדיו, שבהן הוא נוקט עמדה ללא מורא וללא משוא פנים כאחד האזרחים שהמדינה יקרה ללבו. לזאת נוסיף את פועלו הן כמחזיק תיק התרבות בעיריית ירושלים והן בהתנדבויות אין-ספור לאורך שנים רבות למען הקהילה, בסתר ובגלוי.

על כל אלה ועוד מצאה ועדת השופטים את מר יהורם גאון ראוי לפרס ישראל לשנת תשס"ד בתחום הזמר העברי.

השופטים: גב' נעמי שמר, יו"ר, מר דודו אלהרר, מר יוריק בן-דוד

כותרים נוספים

משולחנו של גאון

3 15יהורם גאון – Yehoram Gaonפורסם על ידי ‏‎Yehoram Gaon‎‏  · 25 במרץ ב-12:51  · מודה שבתור אחד ,שמעולם לא שמר את דעותיו לעצמו, כולל דעותיו הפוליטיות, אני מתחיל

משולחנו של גאון

 1-חשבון נפש  בשלושה פרקים

בתחילה חשבתי  להביא רק  קטעי ספרות  יפים,  לכבוד  יום  הכיפורים  הקרב ובא, דברים  שעניינם חשבון נפש, היָאִים  לעשרת ימי התשובה בהם אנו שרויים עכשיו,וכששמעתי את 

יהורם גאון

האתר הרשמי

Other languages